سه شنبه, ۲۶ دی ۱۳۹۶
آخرین اخبار
كدخبر: 13791 تاريخ : ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۶ نسخه چاپي بدون دیدگاه

در فضای کاری آقای مطیعی مباحث مالی جایی ندارد/ اولین شعری که برای مداحی گفتم مصادف با ورود من به جغتای بود

در فضای کاری آقای مطیعی مباحث مالی جایی ندارد/ اولین شعری که برای مداحی گفتم مصادف با ورود من به جغتای بود
در بحث شاعران یا محدودتر کنم در بحث شاعران انقلابی یا مداحی و شاعران متعهد به انقلاب که بنده به‌عنوان یک کوچک‌تر در جمعشان هستم تا جایی که من اطلاع دارم هیچ مبلغی تاکنون بین هیچ‌یک رد و بدل نشده است در فضای کاری امثال آقای مطیعی و عباسی این‌قدر راجع به مسئله مالی حرفی زده نشده که اصلاً شما به خودت اجازه نمی‌دهی که به آن فکر کنی زیرا چیزهای خیلی بیشتری می‌گیری از این فضا که دیگر نیازی به این مبلغ‌ها نیست.

سعید تاج محمدی متولد سال ۱۳۷۰ در شهر کندر از توابع شهرستان خلیل‌آباد است که دوران دانشجویی را در تربیت ‌معلم‌های نیشابور و مشهد گذرانده و اکنون در کسوت معلمی در آموزش و پرورش جغتای مشغول به خدمت است.

تاج محمدی از سال ۸۹ بطور حرفه ای وارد عرصه شعر شد، در سال های ۹۳ و ۹۴ به دیدار رهبری با شعرا دعوت گردید. بسیاری از اشعار او در سال های اخیر توسط مداحان مطرح کشور از جمله حاج میثم مطیعی و حاج امیر عباسی استفاده شده است. ماحصل گفتگوی سلام جغتای با سعید تاج محمدی در سه بخش منتشر می شود که متن زیر بخش دوم این گفتگو است:

 

اشعار شما اکثراً برای اهل‌بیت (ع) سروده شده است، چرا شعر شما این سمت‌وسو را به خود گرفته است؟

بن‌مایه شعر اندیشه است، یعنی شما اگر خیال و زبان و فرم و… همه این‌ها درست باشد و اندیشه نباشد شعر شکل نمی‌گیرد، این اندیشه از زندگی انسان شکل می‌گیرد شاعر آن را به کلمات تزریق می‌کند؛ یعنی در فضایی که زندگی کردید و در حال و هوایی که بودید شعر برای شما آیینگی می‌کند. من هم از زمانی که یادم می‌آید در دستگاه امام حسین (علیه‌السلام) و اهل‌بیت توفیق داشته‌ام که باشم و در این فضا بزرگ‌شده‌ام. پدرم آشپز، خادم و چای ریز هیئت بودند و از زمانی که سر کوچه ما تکیه‌ شکل گرفت و آجرهایش چیده شد، جارو زدیم، چای ریختیم، سینه زدیم، زنجیر زدیم و همه زندگی ما در واقع مرتبط با آن فضا بوده و اگر دوستانی هم داشتیم باز در این فضا بوده‌اند. دانشگاه هم که رفتیم الحمدلله به لطف خدا دانشگاه تربیت‌معلم نیشابور در آن زمان یک فضای مذهبی و انقلابی داشت که در روحیه ما تأثیر به سزایی داشت. من در همه زمینه‌ها شعر دارم، شعر عاشقانه، اجتماعی، سیاسی و شعر آیینی که مربوط به اهل‌بیت است اما با نظر اساتید از همان ابتدای کار شعرهای آیینی من قوی‌تر از سایر اشعارم بود و این را خودم هم درک می‌کردم، رو همین حساب هم بیشتر وقتم را در این قضیه صرف کردم زیرا مضمون و محتوای زیادی را در ذهنم دارم به‌خصوص در فضای عاشورا و امام حسین (علیه‌السلام) و هم اینکه قدرت پردازشم در این زمینه بیشتر است. همه این‌ها لطف اهل‌بیت بوده و هست و اعتقاد دارم که شما حتی یک کلمه برای اهل‌بیت شعر بگویید و یا حرف بزنید، مالکیت آن متعلق به شما نیست بلکه به شما هدیه داده‌شده است و می‌توانند هم از شما بگیرند کما اینکه برای من اتفاق افتاده که ماه‌هانتوانسته‌ام شعر بگویم و یا محرم‌هایی که به‌اندازه یک سال شعر می‌گفتم، این‌ها از دست شاعر خارج است و بسته به لطف و توفیق امام حسین (علیه‌السلام) دارد.

آیا از اشعار جنابعالی مداح‌های برجسته نیز استفاده نموده‌اند؟

شعر برای مداحی را از سال‌ ۹۱ آغاز کردم، تقریباً اولین شعری که برای مداحی گفتم با ورود من به شهرستان جغتای مصادف بود و همان زمان اولین همکاری‌های بنده با آقای میثم مطیعی شکل گرفت و اولین مداحی هم که بنده با ایشان کار کردم مربوط به همان سال است. من به واسطه استادم جناب آقای میلاد عرفان پور که از دوستان صمیمی بنده و از شاعران برجسته کشور هستند و سروده‌های ایشان الآن در تمام کشورهای اسلامی دارد شنیده می‌شود، به آقای مطیعی معرفی شدم، حاج میثم تماس گرفتند و ارتباطی برقرار شد، هم از سبک‌ها صحبت شد و هم اشعاری که به‌صورت غزل و فارغ از فضای سبک و مداحی که گفته‌شده بود.

 

 

 

اولین مداحی هم مربوط به ولادت حضرت زینب (سلام‌الله علیها) بود که آقای مطیعی خواندند و کار خوبی شد و ایشان پسندیدند و این ارتباط ادامه پیدا کرد. کم‌کم با سایر مداحان هم ارتباط برقرار شد و در خود دانشگاه امام صادق با شخصیت‌هایی چون حاج امیر عباسی و آقای وحید نادری ارتباط گرفتم که این سال‌ها بیشتر ارتباطم با این دو بزرگوار بوده است و با آقای مطیعی کمتر شده است. در این‌ بین با اشخاصی مانند حاج مهدی منصوری، حاج محمد یزدخواستی، حاج مهدی سروریان مداح حرم امام رضا (علیه‌السلام)، مداحان کاشمری و مداح‌های هیئت‌های جغتای مانند حاج‌آقای دهقانی ارتباط داشتم و بعضاً شعرهایم به دست این بزرگواران رسیده است.

از نزدیک هم با این مداحان دیدار داشته‌اید؟

با آقای مطیعی همان اوایل ارتباط خیلی تنگاتنگ و دوستانه شدیدی داشتم چون هم من سرم خلوت‌تر بود، مجرد بودم، فراغت بیشتری در زمینه‌ی شغلی داشتم، رفت‌وآمدم کمتر بود و هم اینکه آقای مطیعی با شاعران کمتری ارتباط داشتند و انصافاً اشعار آن زمان هم شاید چون با فراغ بال بیشتری بود قوی‌تر بود، سال ۹۲ یا ۹۳ بود که آقای مطیعی را در دانشگاه امام صادق دیدم و صحبت مختصری داشتیم و لطف داشتند ایشان به بنده و هنوز هم این ارتباط باقی است و همین امسال یکی دو تا از اشعار بنده را استاد مؤدب به ایشان رسانده بودند و یا بنده اگر شعر خوبی می‌بینم برایشان می‌فرستم. ارتباط هم چنان هست ولی فرصت دیدار حضوری به دلیل اینکه بنده شرایط ایشان را درک می‌کنم که سرشان شلوغ است و شرایطشان خاص است خیلی مزاحمشان نشدم اما دانشگاه امام صادق رفتم و شب‌شعری بود آنجا با شاعرانی که با حاج میثم کار می‌کردند و با آن بزرگواران هم بیشتر آشنا شدم. به‌شدت یک انسان مخلص، باصفا و خاصی است و دیدن ایشان در ارتباط نزدیک انسان را متوجه تواضع، باسواد و جدی بودن در کارش می‌کند و البته سایر مداحانی که در دانشگاه امام صادق هستند به‌خصوص آقای عباسی که واقعاً ایشان هم یک انسان خاص و ویژه هستند که بنده در زندگی‌ام کمتر این‌چنین آدمی را دیده‌ام! حاج امیر در موقع صحبت کردن متأسفانه لکنت دارند و خیلی صحبت کردن برایشان سخت است یعنی شاید جملاتی را که بخواهند در یک دقیقه بگویند گفتنش برای ایشان سه دقیقه طول بکشد اما به‌ محض اینکه وارد فاز مداحی می‌شوند کاملاً این مشکل برطرف می‌شود و این هم فقط در مداحی امام حسین (علیه‌السلام) اتفاق می‌افتد یعنی در قرآن خواندن یا اذان گفتن نیز لکنت زبان برایشان مشکل‌ساز است که این هم عنایت ویژه امام حسین (علیه‌السلام) به این مداح بزرگوار است که به‌شدت انسان مخلصی است و حتماً این عنایت بر اثر همین اخلاصشان در دستگاه امام حسین (علیه‌السلام) است.

 

آیا زمانی که اشعارتان خوانده می‌شود و بازخوردی می‌گیرد، در مصمم شدن شما برای ادامه این راه تأثیریدارد؟

قطعاً همین‌طور است، ببینید شعر مداحی برای تأثیرگذاری سروده می‌شود و مثلاً شعر عاشقانه این‌طور نیست چون شما شعر عاشقانه را بعضی وقت‌هامی‌گویید تا حال خودتان را خوب کنید. شعری که برای مداحی می‌گوییم و به‌خصوص اشعار ما که پیام‌دار است می‌گوییم تا تأثیر بگذارد. وقتی این شعر از یک تریبون بزرگ ارائه می‌شود قطعاً بردش بیشتر است و این ما را خیلی در قدرتمند کردن شعرها و کار بیشتر مصمم می‌کند. یک‌وقت شعر می‌گویید برای جمع محدودی و این‌ها اکثراً هرچه شما بگویید استفاده می‌کنند اما کار کردن با مداح‌های بزرگ به‌خصوص مداح‌های انقلابی بزرگ که البته حسابشان از بقیه جداست امثال حاج میثم، حاج امیر عباسی، آقای رسولی و… این‌ها کسانی هستند که شعر برایشان بسیار مهم است و اگر شما در این زمینه کوتاه بیایید یا ضعیف کارکنید دیگر از شما کاری خوانده نخواهد شد چرا چون برایشان مهم است که چه شعری خوانده شود. برای همین اگر بخواهیم در این فضا بمانیم و کارهایمان را خوب عرضه کنیم باید خوب کارکنیم و چاره‌ای غیر از این نداریم و وقتی هم کار خوب اتفاق بیفتد خودش راه خودش را پیدا می‌کند کما اینکه ما با خیلی از این بزرگواران که مرتبط شدیم درخواست‌ها از سمت این بزرگواران بوده است. ما عملاً نه شناختی داشتیم که بخواهیم درخواستی بدهیم و خیلی هم جالب نیست که یک شاعر برود به یک مداح بگوید آقا شما بیا شعر من را بخوان! بنده شعرهایی که گفتم برای آقای مطیعی یا برای حاج امیر عباسی بعضاً از تلویزیون پخش‌شده است و این خیلی برای ما مهم بوده است که کار بعدی باید حتماًقوی‌تر باشد و یا پیش‌آمده که در شهرهایی که ما اصلاً انتظارش را نداشتیم دیدیم آقایانی دارند اشعار ما را می‌خوانند که نه آن‌ها بنده را می‌شناسند و نه بنده آن‌ها را می‌شناسم اما شعر و اثر راه خودش را بین این تریبون ها پیدا می‌کند.

شاید برای مخاطب این سؤال پیش بیاید که صرف این‌همه وقت، شاید مستلزم منفعت مادی هم باشد.آیا شما از این طریق درآمدی هم داشتید؟

درآمد نه! (با خنده) اصلاً مداحی اهل‌بیت در بحث شاعران یا محدودتر کنم در بحث شاعران انقلابی یا مداحی و شاعران متعهد به انقلاب که بنده به‌عنوان یک کوچک‌تر در جمعشان هستم تا جایی که من اطلاع دارم هیچ مبلغی تاکنون بین هیچ‌یک رد و بدل نشده است و این امر ثابت‌شده‌ای هم هست و هر کسی هم که وارد این فضا شود می‌داند نه‌ تنها مبلغی نیست بلکه شما باید خودتان را ثابت کنید تا بتوانید کار کنید. البته این موضوع همیشه صحبتش بوده و مسئله‌ای به نام پاکت‌های نجومی برای مداحان و حتی شاعران مطرح‌شده است که من هم منکرش نمی‌شوم و قطعاً این‌چنین مواردی هست اما افراد خاص و محدود. در فضای کاری امثال آقای مطیعی و عباسی این‌قدر راجع به مسئله مالی حرفی زده نشده که اصلاً شما به خودت اجازه نمی‌دهی که به آن فکر کنی زیرا چیزهای خیلی بیشتری می‌گیری از این فضا که دیگر نیازی به این مبلغ‌ها نیست. اگر باشد نیز تا یک جایی چیز بدی نیست و بعضی مداحان از مبالغی که ازهیئت‌ها دریافت می‌کنند بخشی از آن را به‌عنوان صله به شاعر می‌دهند که اصلاً هم چیز نکوهیده‌ای نیست و چیز معمول و خوبی هم هست تا جایی که از حد خارج نشود، یعنی مبلغ اصل قضیه نشود و هدف گرفتن مبلغ و درآمدزایی نباشد. اگر لذت توفیقات و عنایات را چشیده باشید هیچ‌وقت به خودتان اجازه نمی‌دهید به این فازها فکر کنید و به نظر من این صحبت‌ها نیز هدفشان بیشتر تخریب بوده است. من با مداح‌های بزرگ کارکرده‌ام و واقعاً این‌طور نیست و حرف اصلی در فضاهای مداحی منافع مادی نیست و بیشتر تأثیرگذاری و پیام آن است. ببینید همین‌الان بنده دارم برای مجالس فاطمیه آقای عباسی کار انجام می‌دهیم؛ یعنی شما ببینید فاطمیه در بهمن‌ماه است و ما سه ماه باید محتوا تولید کنیم برای ده دقیقه هیئت که تأثیری در جامعه بگذارد. خب این کار کوچکی نیست و این‌قدر مهم است و شما را درگیر خودش می‌کند که دیگر فکر کردن به مسائل مالی و حساب‌کتاب مقدور نیست.

عنایت ویژه‌ای هم از طرف ائمه نصیبتان شده است؟

دستگاه اهل‌بیت راستش همه‌اش عنایت است و همین‌که باشی در این فضا خودش بزرگ‌ترین عنایت است. واقعاً من بزرگ‌ترین نعمتی که در زندگی‌ام داشتم تا همین‌الان و انشا الله در آینده هم همین باشد شعر گفتن برای اهل‌بیت (علیهم‌السلام) است، چون این توفیق به هر کسی داده نمی‌شود و این بزرگ‌ترین عنایت و اتفاق زندگی من بوده است و راضی هم بوده‌ام و از سر بنده نیز اضافه است! شعر در دستگاه ائمه جایگاه ویژه‌ای دارد به‌طوری‌که امام صادق (علیه‌السلام) فرموده‌اند که: «هرکسی که یک بیت برای ما بگوید یک بیت در جنت برای او ساخته می‌شود.» و این توفیق و عنایت چیز کمی نیست. من هم برای خودم بارها اتفاق افتاده و هم برای دوستان شاعری که دورهم می‌نشینیم و صحبت می‌کنیم، با هر شعری که گفته‌شده است یک عنایتی دیدیم و با چشم دیدیم و لمس هم کرده‌ایم و یک‌طوری عادت کرده‌ایم.

 

ادامه دارد…

بخش اول گفتگو با سعید تاج محمدی

پیوست:

زینب ای گل محمدی، همدم حسین خوش آمدی/ شعر: تاج محمدی- مداح: مطیعی

غم سرآمده، که کوثرآمده، که نور چشم حیدر آمده
زینت پدر، عقیله العرب، امید قلب مادر آمده
نور خانه محمدی، مونس علی خوش آمدی
تو صبور آل احمدی، نور فاطمه خوش آمدی
جان فدای تو، خاک پای تو، ای که عرشیان و فرشیان همه گدای تو
نور راه من، صبر و عشق تو، تا ابد بود، قبله دلم دمشق تو
” زینب ای گل محمدی همدم حسین خوش آمدی”

ای حریم تو، حریم کبریا، دخیل تو تمام اولیا
دل شکسته ام، اسیر و خسته ام، به پای مهدیت نشسته ام
ای که قلب ما دچار تو، ای زمانه بی قرار تو
مثل شیعیان نشسته است، زینبت به انتظار تو
ای امید ما، یک نگاه تو، چشم کاروان عاشقان همه به راه تو
عمه زینبت، بی قرار تو، کی شود گل دلم شکفته در بهار تو
” زینب ای گل محمدی همدم حسین خوش آمدی”

از حرم، نمی شود جدا، نگاه شوق و چشم خیس اشک ما
جان من، فدای راه تو،جوانی ام فدای بارگاه تو
ما مدافع ولایتیم، مرد صبر و استقامتیم
وارثان ظهر کربلا، تشنه ی خُم شهادتیم
تیغ حیدریم، گر بُرنده ایم، ما فدایی توییم و صحن و بارگاه تو
تا زیارت، تربت حسین، خورده کار ما گره به گوشه ی نگاه تو
” زینب ای گل محمدی همدم حسین خوش آمدی”

 

 

با تو چهل شب را سحر کردم / شعر سعید تاج محمدی- روضه: میثم مطیعی

ای کاش می شد من هم این شب ها
در گوشه ای دنج از حرم باشم
یا نوحه ای پرشور باشم ، یا
ترکیب بند محتشم باشم
می شد شبیه پرچم سرخی
بر روی بیرق ها رها بودم
در دسته های سینه زن…گاهی
در هیئت زنجیر ها بودم
می شد که تا مرز شلمچه رفت
می شد که زد دل را به جاده رفت
می شد شبیه خیل مشتاقان
تا کربلا پای پیاده رفت
با تو محرم را صفر کردم
با تو چهل شب را سحر کردم
هر وقت یاد زینب افتادم
خون گریه ها را بیشتر کردم
هر وقت یاد زینب افتادیم
معجر دوباره یادمان آمد
از خیزران، از شام، از غربت
از گوشواره یادمان آمد
می خوانم از چشم عزاداران
مقتل به مقتل از لهوفت را
تا دین جدت را بفهمم، باز،
می خوانم امشب “یا سیوف…” َت را
حال خوشی دارم اگر چه اشک
در سطرسطر شعر من جاریست
این چشم و روی خیس در عالم
تنها مسیر آبرو داری ست

 

برای دیدن و شنیدن سایر آثار مشترک سعید تاج محمدی و حاج میثم مطیعی به پایگاه جامع مداحی حاج میثم مطیعی مراجعه کنید.

یک دیدگاه

تبليغات
  • ستاد مقاومت رمز پيشرفت

  • ستاد مقاومت رمز پيشرفت

  • ستاد مقاومت رمز پيشرفت

  • ستاد مقاومت رمز پيشرفت

  • ستاد مقاومت رمز پيشرفت

  • ستاد مقاومت رمز پيشرفت